Wednesday, November 17, 2010

Nilai Seorang Pekerja

Dipetik dari blog Marni

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Baru-baru ini, saya meluangkan sedikit masa di rumah presiden sebuah syarikat yang sedang meningkat maju. Secara kebetulan, satu rancangan kuiz sedang ke udara di kaca tv. Seorang daripada peserta kuiz itu sudah berminggu-minggu kekal sebagai juara. Dia dapat menjawab pelbagai bentuk soalan yang kebanyakannya tidak begitu penting.

Selepas peserta kuiz itu berjaya menjawab satu soalan pelik mengenai sebuah gunung di Argentina, tuan rumah bertanya kepada saya, “Cuba kamu teka berapakah saya akan bayar bagi menggaji orang seperti ini?”

“Berapa?” saya menyoal balas.

“USD300 sahaja, bukan USD300 seminggu atau sebulan, tetapi USD300 bagi seumur hidupnya. Saya sudah menilainya. Dia tidak boleh berfikir. Dia hanya boleh menghafal. Jadi, dia hanya ensiklopedia bergerak. Dengan USD300, saya dapat membeli satu set ensiklopedia yang bermutu. Malah, mungkin itu keterlaluan. Sebanyak 90% daripada jawapan yang keluar daripada mulut lelaki itu dapat saya rujuk dengan harga USD2.

Saya tidak memerlukan pekerja seperti ini. Saya memerlukan orang yang boleh menyelesaikan masalah, menyumbangkan idea serta boleh merealisasikan impian. Duit diperoleh daripada idea yang baik dan bukannya daripada fakta.”

(Petikan ini disesuaikan daripada buku The Magic of Thinking Big, David J. Schwartz, PhD., halaman 37-38).

Berapa peratuskah pekerja di Malaysia yang tergolong dalam kategori di atas? Berapa ramaikah kakitangan awam yang hanya bernilai USD300 sahaja?

Friday, November 12, 2010

UiTM Wajibkan Kepujian Sejarah Untuk Mengikuti Kursus

Syed Anuar Syed Mohamad, Tan Sri Abdul Rahman Arshad dan Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim bersetuju dengan langkah UiTM mewajibkan kepujian sejarah supaya dapat mengikuti kursus-kursus di situ mulai Julai 2011. Tetapi Prof. Madya Datin Dr. Mahani Musa mengatakan UiTM perlu berhati-hati sebelum melaksanakan langkah itu.

Berita lanjut di sini.

Syarat kepujian sejarah itu penting. Tetapi, adakah ia mempunyai nilai tambah? Adakah pelajar-pelajar itu mempelajari tentang Konosuke Matsushita, Taichi Ohno, Agricola, Lord Robbens, Kalashnikov, Sultan Saifuddin Qultuz, JM Juran dan sebagainya. Bagaimana pula dengan Sakichi Toyoda, Kokichi Mikimoto, Jokichi Takamine, Kikunae Ikeda, Umetaro Suzuki, Kyota Sugimoto, Kotaro Honda dan sebagainya? Bagaimana pula dengan Hans Geiger, Heinrich Hertz, Karl Von Linde, Konrad Zuse dan lain-lain lagi?

Untuk pelajar-pelajar yang beragama Islam, alangkah baiknya jika mereka dapat mempelajari tentang sirah Nabi Muhammad dengan lebih menyeluruh selain daripada tokoh-tokoh di atas.

Wednesday, November 10, 2010

40,000 Netbook Untuk Pelajar di Kelantan

Berapa peratuskah netbook ini bakal dijual? Adakah kita akan lihat pelajar-pelajar di Kelantan melepak di simpang-simpang jalan pada waktu malam dengan netbook masing-masing sambil berbincang dan bertukar-tukar maklumat tentang perkara-perkara yang tidak berfaedah? Adakah netbook ini bakal menjadi alat untuk menjana ilmu atau sumber bisnes baru untuk orang Kelantan? Atau netbook ini menjadi sumber keruntuhan moral yang berleluasa?Bagaimanakah pula orang Kelantan mengurus netbook ini supaya ia menjadi perkakas bermanfaat untuk memandaikan bangsa? Mudah-mudahan netbook ini tidak menjadi penyebab orang Kelantan dikhayalkan dengan skim piramid yang bertopengkan direct selling.

Bacaan seterusnya di sini