Thursday, December 24, 2009

Mari Berpuasa Pada Hari Asyura, 27 Disember 2009

Kita disunatkan berpuasa pada 9,10 dan 11 Muharram. 10 Muharram ialah hari Asyura. Orang yang berpuasa pada hari Asyura mendapat kelebihan yang sangat banyak. Menurut sebuah hadis yang direkodkan oleh Imam Muslim, puasa pada hari itu menghapuskan dosa setahun yang lalu.

Berpuasa pada 9 Muharram sangat dituntut. Ia berdasarkan sebuah hadis yang direkodkan oleh Imam Ahmad dan Imam Muslim.

Puasa pada hari Asyura di gabungkan sekali dengan puasa pada 9 Muharram dan 11 Muharram. Ia berdasarkan sebuah hadis yang direkodkan oleh Imam Ahmad. Ini kerana Nabi Muhammad menyuruh kita supaya tidak menyamai perbuatan orang-orang Yahudi.

Menurut hadis yang direkodkan oleh Imam Muslim, puasa dalam bulan Muharram ialah puasa yang paling afdal selepas puasa dalam bulan Ramadan.

Menurut hadis yang direkodkan oleh Imam Tabrani, puasa sehari dalam bulan Muharram sama dengan pahala puasa selama 30 hari.

Pada tahun 2009, hari Asyura jatuhnya pada hari Ahad, 27 Disember. Manakala 9 Muharram pula ialah pada hari Sabtu, 26 Disember. 11 Muharram ialah pada hari Isnin, 28 Disember.

Menurut hadis yang direkodkan oleh Imam Tabrani dan Imam Baihaqi, kita digalakkan supaya menggembirakan anggota keluarga kita pada hari Asyura. Ini kerana Allah akan melapangkan sepanjang tahun itu rezeki mereka yang menggembirakan atau melapangkan keluarganya pada hari Asyura. Contohnya, kita memberi belanja yang lebih dari biasa atau memberi makanan atau minuman yang lebih sedap dari biasa asalkan tidak membazir.

No comments: