Sunday, February 7, 2010

Biasiswa Kementerian Pelajaran Republik Rakyat China

Biasiswa Kerajaan Republik Rakyat China ditubuhkan oleh Kementerian Pelajaran negara itu.

Tempoh pengajian:

1. Peringkat Bacelor - 4 hingga 7 tahun (Program persediaan dan bahasa Cina 1-2 tahun, pengajian sebenar 4-5 tahun)

2. Peringkat Master - 2 hingga 5 tahun (Program persediaan dan bahasa Cina 1-2 tahun, pengajian sebenar 2-3 tahun)

3. Peringkat PhD - 3 hingga 6 tahun (Program persediaan dan bahasa Cina 1-2 tahun, pengajian sebenar 3-4 tahun)


Semua program peringkat bacelor untuk pelajar antarabangsa dijalankan dalam bahasa China. Pemohon-pemohon yang tidak menguasai bahasa China perlu mengikuti dan lulus program persediaan selama 1 hingga 2 tahun sebelum memasuki universiti.

Senarai IPT-IPT Republik Rakyat China yang mengambil pelajar antarabangsa melalui Program Biasiswa Kerajaan Republik Rakyat China boleh didapati dari laman ini.

Biasiswa tidak boleh disambung melebihi tempoh yang ditetapkan.

Permohonan perlu dibuat melalui Kedutaan Republik Rakyat China di tempat masing-masing. Tempoh memohon ialah di antara bulan Januari hingga bulan April setiap tahun.

Syarat-syarat kelayakan

1. Bukan rakyat Republik Rakyat China
2. Mempunyai taraf kesihatan yang baik
3. Pemohon-pemohon untuk program bacelor mestilah berumur kurang dari 25 tahun dan mempunyai kelulusan yang baik di peringkat sekolah tinggi (STPM atau diploma yang setaraf). Pemohon-pemohon untuk program master mestilah berumur kurang dari 35 tahun dan mempunyai kelulusan peringkat bacelor. Pemohon-pemohon untuk program PhD mestilah berumur kurang dari 40 tahun dan mempunyai kelulusan di peringkat master.

Jumlah biasiswa

Biasiswa meliputi,

1. Elaun sara hidup
2. Pengecualian dari yuran pendaftaran, yuran pengajian, yuran makmal, yuran latihan praktik, bahan pengajaran asas dan penginapan dalam kampus
3. Subsidi perpindahan selepas mendaftar
4. Rawatan percuma sebagai pesakit luar, insurans perubatan yang komprehensif dan pelan manfaat untuk pelajar antarabangsa
5. Subsidi perjalanan antara bandar yang diberikan sekaligus

Nota

1. Kos makmal dan latihan praktik yang di luar dari pengaturan pihak universiti hendaklah ditanggung sendiri oleh pelajar
2. Buku teks dan bahan pengajaran yang tidak termasuk dalam senarai bahan pengajaran asas yang ditanggung oleh biasiswa hendaklah ditanggung sendiri oleh pelajar
3. Kadar elaun sara hidup setiap bulan
- Bacelor - 1,400 Yuan
- Master - 1,700 Yuan
- PhD - 2,000 Yuan
Pelajar yang mendaftar selepas 15 haribulan hanya mendapat separuh dari jumlah di atas untuk bulan itu. Elaun sara hidup akan diberhentikan 15 hari dari tarikh bergraduasi. Elaun akan digantung apabila pelajar lambat mendaftar, tidak hadir tanpa sebab-sebab kesihatan atau tiada di universiti melebihi sebulan. Perjalanan antarabangsa tidak termasuk dalam biasiswa.
4. Subsidi perpindahan selepas mendaftar ialah 1,500 Yuan untuk pelajar-pelajar yang akan mengikuti pengajian selama lebih dari 1 tahun.
5. Caj perubatan percuma hanya di hospital-hospital yang tersenarai. Walau bagaimanapun, pelajar mungkin dikenakan caj untuk rawatan-rawatan tertentu.
Keterangan lanjut boleh didapati dari laman ini

No comments: