Friday, November 12, 2010

UiTM Wajibkan Kepujian Sejarah Untuk Mengikuti Kursus

Syed Anuar Syed Mohamad, Tan Sri Abdul Rahman Arshad dan Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim bersetuju dengan langkah UiTM mewajibkan kepujian sejarah supaya dapat mengikuti kursus-kursus di situ mulai Julai 2011. Tetapi Prof. Madya Datin Dr. Mahani Musa mengatakan UiTM perlu berhati-hati sebelum melaksanakan langkah itu.

Berita lanjut di sini.

Syarat kepujian sejarah itu penting. Tetapi, adakah ia mempunyai nilai tambah? Adakah pelajar-pelajar itu mempelajari tentang Konosuke Matsushita, Taichi Ohno, Agricola, Lord Robbens, Kalashnikov, Sultan Saifuddin Qultuz, JM Juran dan sebagainya. Bagaimana pula dengan Sakichi Toyoda, Kokichi Mikimoto, Jokichi Takamine, Kikunae Ikeda, Umetaro Suzuki, Kyota Sugimoto, Kotaro Honda dan sebagainya? Bagaimana pula dengan Hans Geiger, Heinrich Hertz, Karl Von Linde, Konrad Zuse dan lain-lain lagi?

Untuk pelajar-pelajar yang beragama Islam, alangkah baiknya jika mereka dapat mempelajari tentang sirah Nabi Muhammad dengan lebih menyeluruh selain daripada tokoh-tokoh di atas.

1 comment:

Unknown said...

hmmm btul tu...patutnya kenal sejarah Islam n Malaysia lebih2 lg...tak perlu nak hafal2 sgt sjrah org yahudi...