Tuesday, September 16, 2008

Pekerja Tempatan Lebih Diutamakan - Syed Hamid

PUTRAJAYA 4 Sept — Kementerian Dalam Negeri akan memastikan tenaga kerja tempatan diberi keutamaan sebelum meluluskan sebarang permohonan untuk mengambil pekerja asing, kata Menterinya, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata, kementerian itu akan merujuk terlebih dahulu kepada pangkalan data Kementerian Sumber Manusia berhubung sebarang permohonan untuk pengambilan pekerja asing, bagi memastikan sama ada masih wujud tenaga kerja tempatan yang boleh dibekalkan kepada syarikat berkenaan.

"Kita juga akan melihat kepada laporan yang mengatakan bahawa memang tidak ada pekerja tempatan yang terlatih atau jawatan yang diperlukan sebelum kita meluluskan untuk pengambilan pekerja asing," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Selain itu Syed Hamid berkata, kementerian juga akan memastikan permintaan terhadap pekerja asing aadalah mengikut nisbah yang ditetapkan.

"Dalam tiap-tiap sektor kita tetapkan nisbah pekerja asing dan tempatan. Kita akan tengok sama ada permintaan untuk mengambil pekerja asing mengikut nisbah atau tidak, dan kalau nisbahnya betul, barulah kita benarkan," katanya.

Beliau berkata, kementerian juga akan mengambil tindakan lebih tegas ke atas pekerja asing yang tinggal lebih lama dari tempoh yang sepatutnya iaitu 10 tahun bagi pekerja mahir dan lima tahun bagi pekerja tidak mahir, kecuali bagi pembantu rumah.

Katanya banyak kes seperti itu yang berlaku dan tindakan akan diambil bagi memastikan semua pihak mematuhi arahan yang telah ditetapkan.

Dipetik dari laman Utusan Online

Komen

Honto ka? Betul ke ni pekerja tempatan diutamakan?

No comments: