Saturday, February 25, 2012

Misteri Hang Tuah Bertemu Patih Gajah Mada?

Dikatakan Hang Tuah belayar ke Majapahit untuk bertemu dengan Ratu Majapahit. Hang Tuah dikatakan dapat menewaskan Taming Sari dihadapan Ratu Majapahit dan Patih Gajah Mada. Selepas itu, keris Taming Sari menjadi milik Hang Tuah.

Tetapi siapakah Patih Gajah Mada yang ditemui oleh Hang Tuah? Patih Gajah Mada dikatakan sudah meninggal dunia ketika pemerintahan Hayam Wuruk pada tahun 1364. Patih Gajah Mada meninggal ketika berusia 74 tahun. Hang Tuah dikatakan hanya lahir pada tahun 1444. Jika Patih Gajah Mada masih hidup ketika Hang Tuah lahir, dia sudahpun berusia 154 tahun ketika itu.

Mahapatih terakhir kerajaan Majapahit ialah Tuan Kanaka. Tuan Kanaka meninggal pada tahun 1430. Ketika Tuan Kanaka meninggal, Hang Tuah masih belum lahir lagi. Yang menjadi persoalan kini ialah siapakah yang sebenarnya ditemui oleh Hang Tuah?

Sultan Mansur Shah dikatakan memerintah di antara tahun 1456 hingga 1477. Ratu Majapahit yang memerintah sezaman dengan Sultan Mansur Shah ialah Suraprabhawa (1466 hingga 1477). Adakah Suraprabhawa Ratu Majapahit yang ditemui oleh Hang Tuah?

Ataupun jika Patih Gajah Mada benar-benar wujud pada di antara tahun 1290 hingga tahun 1364, siapakah sebenarnya Hang Tuah?

No comments: