Tuesday, January 22, 2008

Mengancam Sikaya Yang Tidak Mahu Membantu Pelajar

Bukhari dan Muslim telah merekodkan tentang hadis daripada Abu Hurairah mengenai kata-kata Nabi Muhammad bahawa Allah tidak akan bercakap-cakap dengan tiga ketegori manusia pada hari kiamat nanti. Malah Allah langsung tidak mahu melihat mereka dan tidak akan mengampun dosa mereka. Sebaliknya Allah akan menyiksa mereka dengan siksaan yang berat.


Kategori pertama


Orang yang mempunyai bekalan air yang banyak di padang pasir atau di suatu kawasan yang tandus tetapi dia tidak mahu memberi air kepada para pengembara yang sudah putus bekalan air.


Kategori kedua


Orang yang menawar harga suatu produk atau perkhidmatan selepas waktu asar sambil bersumpah dengan nama Allah yang dia akan membelinya pada harga tertentu. Penjual mempercayai janji itu walaupun dia tiada langsung niat untuk membelinya.


Kategori ketiga


Orang mengundi, memilih atau melantik pemimpin hanya kerana tujuan material. Dia hanya akan melakukan kewajibannya apabila orang yang dipilihnya itu menunaikan janji meterialistiknya. Dia tidak akan mematuhi jika tidak mendapat sebarang habuan materialistik.


Orang-orang yang banyak harta mampu membina mahligai yang besar lagi indah serta memiliki kereta mewah dari jenama terkenal. Mereka boleh membawa kaum keluarga serta rakan-rakan untuk bercuti di luar negara setiap tahun. Mereka boleh membeli pakaian dan perhiasan serba mewah lagi berjenama. Akan tetapi, golongan pelajar perlu dibantu dari pelbagai sudut. Bantuan kepada mereka sangat berharga pada hari akhirat nanti.

No comments: