Sunday, May 11, 2008

Menjalankan Bisnes di Peringkat Global


Saya baru selesai membaca buku Doing Business Anywhere oleh Tom Travis hari ini. Saya membelinya dalam bulan Julai 2007.

Buku ini menerangkan tentang asas-asas untuk menjalankan bisnes di peringkat global. Banyak perkara yang disentuh oleh buku ini tidak diajar di universiti-universiti tempatan. Buku ini sesuai untuk pensyarah, pelajar, CEO dan eksekutif kanan syarikat, pemilik bisnes kecil dan pegawai kerajaan. Pemilik bisnes kecil atau bisnes keluarga dapat mengambil manfaat dari buku ini kerana menjalankan bisnes di peringkat global bukanlah monopoli syarikat-syarikat besar sahaja. Bisnes kecil dan bisnes keluarga pun boleh beroperasi di peringkat global. Syarikat boleh menjual produk serta perkhidmatan atau mendapatkan sumber bekalan di seberang laut.

Buku ini menerangkan tentang bagimana hendak memanfaatkan penjanjian-perjanjian perdagangan antara negara untuk keperluan syarikat. Buku ini juga menerangkan tentang pentingnya menjaga jenama dan reputasi syarikat. Bisnes yang berpegang kepada etika memberi kelebihan apabila beroperasi di peringkat global. Aspek sekuriti penting untuk syarikat. Buku ini menerangkan tentang prinsip untuk menjaga sekuriti produk. Bencana berlaku secara tiba-tiba. Syarikat menghadapi bencana secara kreatif supaya operasi syarikat tidak terjejas. Walaupun syarikat merancang secara strategik, namun bencana boleh melanda bila-bila masa. Tindakbalas yang pantas dan kesediaan syarikat untuk menghadapi bencana dapat mengurangkan kesan dari bencana yang berlaku.

Buku ini juga menerangkan tentang pentingnya bersemuka dan selalu berhubung dengan klien atau pembeli. Walaupun kita dapat berhubung dengan klien atau pembeli melalui e-mel, telefon atau sidang video, namun cara itu tidak mencukupi walaupun ia canggih dan dihasilkan melalui teknologi terkini. Pekerja-pekerja yang berkaliber banyak membantu apabila kita pergi mengunjungi klien atau pembeli di luar negara. Dikejutkan oleh panggilan telefon pada lewat malam atau awal pagi ialah perkara biasa apabila kita mempunyai klien atau pembeli di luar negara. Ini kerana Malaysia berada di zon waktu yang berbeza dengan banyak negara.

1 comment:

KAMATO said...

Bagus bacaan seperti itu, saya akan cuba dapatkan buku itu....