Wednesday, July 9, 2008

Mengapa IPT Menjadi Korban Politik Dan Ekonomi?

Laman Harakahdaily pada 7 Julai 2008 menyiarkan tentang ucapan Taib Azamuddin, ahli parlimen PAS dari Baling dalam sesi perbahasan kajian semula separuh penggal Rancangan Malaysia kesembilan(RMK9). Dia berkata bahawa sesetengah golongan seolah-olah menjadikan IPT sebagai mangsa politik dan ekonomi mereka. Para sarjana dan cendikiawan negara menganggap IPT di negara ini sudah tidak mampu mengeluarkan golongan yang berfikiran kritis dan inovatif. Peranan IPT menjadi semakin sukar untuk diperbaiki. Dia berkata bahawa mahasiswa menanggung beban sehingga sudah selesai menamatkan pengajian. Beban ini mengganggu-gugat usaha mengembangkan daya intelek mahasiswa, selain dari rohani dan jasmani mereka. Adalah lebih malang lagi apabila pihak-pihak tertentu dilihat seolah-olah mahu menjadikan mahasiswa sebagai tempat untuk mendapat untung semata-mata. Dia menegaskan bahawa tugas IPT ialah sebagai pendokong visi dan misi pendidikan negara. Tetapi apa yang berlaku ialah IPT sangat bermotifkan untung sambil diresapi oleh anasir-anasir politik.

UM sudah terkeluar dari senarai 200 universiti terbaik dunia berdasarkan senarai Times Higher Education Supplement (THES). Dalam senarai tahun 2007, ia berada pada tangga ke 246. IPT-IPT lain seperti UiTM, UMS dan UPSI tidan pernahpun memasuki senarai 500 universiti terbaik dunia.

Kita masih ternanti-nanti apakah IPT-IPT Malaysia dapat memperbaiki kedudukan mereka dalam senarai tahun 2008 dan seterusnya. Namun, usaha yang gigih secara berterusan amat penting supaya lebih banyak IPT-IPT Malaysia dapat memasuki senarai 200 universiti terbaik dunia, lebih-lebih lagi dalam senarai 50 universiti terbaik dunia. Dalam masa terdekat ini, sekurang-kurangnya ada sebuah IPT yang tersenarai di antara 25 universiti terbaik dunia. Manakala, 2 atau 3 IPT lagi ialah di antara 100 universiti terbaik dunia.

Laman Utusan Online pada 3 Februari 2008 memetik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mahukan supaya Universiti Malaya (UM) menjadi di antara universiti terbilang dunia. Dia mencadangkan 3 langkah iaitu meningkatkan lagi penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam pelbagai bidang, menambah pelajar asing dan meningkatkan peratus tenaga pengajar asing. Dia menyerahkan kepada kebijaksanaan pengurusan Universiti Malaya (UM) apabila ingin melakukan langkah-langkah itu.

Namun, apakah pengurusan IPT yang diresapi oleh anasir-anasir politik dapat menarik pelajar dan pensyarah asing serta meningkatkan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam pelbagai bidang? Pengurusan IPT yang tidak bebas dari anasir-anasir politik sukar untuk menjadi kreatif dan inovatif.
Dr Azly Rahman pernah menulis mengenai cara-cara untuk memperbaiki IPTA dalam blognya. Artikel itu bertajuk Recontructing Our Public Universities dan sebagainya.

No comments: