Saturday, July 26, 2008

Beza Malaysia Dengan Kanada

Ketika saya berada di Kanada pada 2006, saya mendapati seorang pegawai tenteranya yang berpangkat Kapten memperolehi jumlah pendapatan tahunan sebanyak CD70,000. Ini bermakna pendapatan bulanannya lebih kurang CD5,800.

Dengan gaji bulanan sebanyak itu mereka boleh membeli sebuah kereta baru dengan kapasiti enjin 1.5 cc ke atas pada harga kurang CD25,000. Dengan gaji sebanyak itu juga mereka dapat membeli komputer riba (laptop) berjenama seperti Dell dengan harga kurang lebih CD800.

Di Malaysia dengan gaji RM3,000 saya hanya dapat membeli kereta dengan cc besar pada harga RM50,000 ke atas. Juga saya dapat membeli laptop dengan harga lebih kurang RM2,500 bagi jenama Dell. Sepatutnya di negara ini, untuk membeli kereta berharga RM50,000 - gaji yang selesa yang patut saya dapat adalah RM10,000 sebulan! Barulah rationya sama seperti di Kanada.

Kanada memang besar tetapi mempunyai jumlah penduduk lebih kurang Malaysia. Jika dibandingkan hasil buminya, Malaysia lagi bertuah kerana mempunyai kelapa sawit, getah, minyak dan sebagainya. Kanada tidak bernasib baik kerana mempunyai cuaca empat musim. Walau bagaimanapun mereka ada minyak di Wilayah Alberta. Jika membeli barang di sana kita dikenakan cukai seperti GST dan PST (jika tidak silap).

Bagaimanapun masih murah juga. Di Alberta hanya di kenakan GST sahaja kerana Wilayah mereka mempunyai minyak. Jadi rakyat Canada memang beruntung sebab kerajaannya ditadbir dengan baik. Rakyatnya hidup selesa kerana tak perlu fikir nak buat dua kerja semata-mata nak pakai kereta mewah dan memperolehi sesuatu yang mereka kehendaki.

Di Malaysia kerajaan nak rakyatnya buat kerja lebih untuk membeli kereta mewah dan barang-barang lain. Hakikatnya kenapa tak boleh kita mencontohi Kanada. Yang baik ikut sajalah dan yang tidak baik diketepikan. Ini tidak, mentadbir negara seperti tidak ada panduan. Ikut suka hati pemimpin sendiri.

Semasa bersekolah, saya ingat Malaysialah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai budi bahasa dan sopan santun yang tinggi. Tanggapan ini didorong oleh propaganda media khususnya TV dan akhbar. Rupa-rupanya di Eropah, orangnya lebih berbudi bahasa dan bersopan santun.

Contohnya di Malaysia, penumpang bas awam akan turun tanpa ucapan terima kasih pada pemandu. Sebabnya penumpang dah bayar, buat apa nak ucap terima kasih kepada pemandu. Tetapi di Eropah, walaupun penumpang membayar tetapi ketika turun diucapkan terima kasih kepada pemandu. Bukankah itu berbudi bahasa namanya?

Oleh Mohamad Nazir
Dipetik dari laman Harakahdaily

No comments: