Monday, June 30, 2008

Cadang Naik Tambang Bas Sekolah di Miri

MIRI 26 Jun - Selepas Bintulu, kini giliran Persatuan Pengusaha Bas Sekolah Bahagian Miri (MDSBA) pula menyatakan hasrat menaikkan tambang bas sekolah antara RM15 hingga RM50.

Alasan yang diberikan juga sama iaitu kenaikan harga minyak diesel dan petrol yang diumumkan kerajaan baru-baru ini telah menaikkan kos operasi mereka.

Pengerusi MDSBA, Lee Geok Ting berkata, selain itu cadangan tambang baru tersebut juga sejajar dengan kekerapan perjalanan bas yang terpaksa menghantar pelajar menghadiri kelas tambahan dan aktiviti di sekolah.

Kebelakangan ini katanya, kebanyakan sekolah menyusun banyak aktiviti tambahan yang memerlukan pelajar lebih kerap berulang alik ke sekolah.

"Dengan kenaikan kos bahan api dan peningkatan kadar ulang alik ke sekolah, maka kos operasi kami kini amat tinggi."

"Justeru, kami akan mengemukakan cadangan ini kepada Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) supaya mempertimbangkan rayuan menaikkan kadar tambang," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata, ramai pengusaha bas yang menyatakan tidak mampu untuk berhadapan dengan peningkatan berterusan kos operasi.

"Bukan sahaja harga minyak semakin tinggi, tetapi juga kos penyelenggaraan dan harga alat ganti untuk kenderaan juga sangat mahal dan tidak mampu ditanggung pengusaha," katanya.

Menurut beliau, keadaan menjadi rumit apabila pengusaha tidak dapat menikmati sepenuhnya subsidi minyak yang diberikan kerajaan.

"Bukan semua pengusaha bas bernasib baik mendapat subsidi tersebut kerana hanya dua buah stesen minyak Shell sahaja yang boleh menjual minyak subsidi kepada kami," katanya.

Katanya, dua stesen minyak tersebut ialah stesen minyak Shell di Morsjaya di Jalan Lapangan Terbang, dan sebuah lagi di Jalan Miri-Pujut.

"Kami tidak dapat menikmati sepenuhnya kemudahan itu kerana tidak semua stesen minyak menjual subsidi minyak kepada kami selain di dua buah stesen tersebut," katanya.

Sehubungan itu, Geok Ting berharap pihak berkenaan akan memahami situasi mereka bagi memastikan tiada pengusaha bas sekolah yang terpaksa gulung tikar disebabkan keadaan semasa.

Katanya, kerajaan juga perlu memikirkan kesukaran yang dihadapi pengusaha bas sekolah dalam usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.

Minggu lalu, Persatuan Pengusaha Bas Bintulu mengumumkan untuk menaikkan tambang bas antara RM10 hingga RM30 berkuatkuasa hujung bulan ini.

Dipetik dari laman Utusan Online, 27 Jun 2008

Komen

Di Miri tiada jalan bertol seperti di Bintulu. Namun mereka boleh meminta supaya dikecualikan dari cukai import, cukai eksais dan cukai jualan ke atas bas atau van sekolah serta alat ganti dan tayar yang berkaitan. Selain itu mereka juga boleh meminta supaya diperuntukkan AP ke atas bas atau van sekolah serta alat ganti dan tayar yang diimport sendiri.

1 comment:

Jissa said...

Thank you for sharing the information here. And if you are looking for the best relocating and logistics support can benefit through our Frigate Logistics and Movers Pte Ltd. For detailed information you may choose from our

Warehouse for Rent Singapore

Van Delivery Services

Movers Company in Singapore