Friday, June 13, 2008

Kesan Kenaikan Harga Minyak ke Atas Motivasi Pekerja (X)

Pengorbanan Individu

Baru baru ini, terdapat satu cerita tentang bagaimana seorang muslimah, yang cuba untuk kerja di sektor swasta terpaksa berhenti kerana tidak sanggup untuk mengeluarkan notis berhenti kerja kepada pekerja yang tidak dibayar gajinya. Bukan seorang tetapi ramai. Pada masa yang sama muslimah itu pergi pula mencari pekerjaan yang lain.

Sebelum ini kedengaran cerita tentang seorang muslimah yang lain, berkorban menaja makanan kepada pelajar pada masa yang sama di status YMnya tertulis "lapar...".

Terdapat juga cerita tentang pengusaha stesyen minyak yang tetap menggajikan pekerjanya walaupun tahu perniagaannya pada bulan ini berkemungkinan besar kerugian akibat daripada kenaikan caj bank pada kad kredit yang bertambah akibat kenaikan harga minyak. Akan tetapi tetap menyediakan perkhidmatan kad kerana rakyat biasa bergantung pada sistem itu untuk mendapatkan subsidi.

Terdapat juga kes lain, pengusaha Stesyen minyak, merancang untuk memberikan gaji seumpama seorang pekerja itu bekerja pada bulan hadapan, walaupun ketika itu pekerja itu tidak lagi bekerja, hanya kerana nak menambahkan wang pada pekerja itu kerana dia tidak mampu untuk membayar perbelanjaannya ke Politeknik. Pada masa yang sama, pengusaha dihimpit caj kad kredit yang melampau, dan juga akan dikenakan bil elektrik yang bakal naik lagi.

Setakat mana pengorbanan individu boleh menampung kesusahan individu yang lain?

Kerana itu, saya menuntut Subsidi Makanan Rakyat, bukan untuk saya, tetapi untuk individu-individu yang susah. Tak mampu dibantu lagi oleh individu yang lain.

Sekurang-kurangnya, mana-mana pekerja yang tidak dibayar gaji oleh majikannya, mampu menyediakan makanan untuk tanggunggannya.

Dipetik dari blog Tuan Hasbullah Pit

No comments: