Friday, June 20, 2008

Jerman dan Minyak

Harga minyak dan petrol dan disel di Jerman ini hampir sama. Harga yang di jual berbeza sedikit di antara syarikat-syarikat pembekal. Walau bagaimanapun harganya adalah sekitar €1.43 - €1.48 seliter. Semasa aku datang ke sini tahun 2006 harganya pun macam itu juga. Ini bermakna tiada kenaikan mendadak walaupun pasaran minyak dunia melambung tinggi. Yang peliknya Jerman bukan lah negara pengeluar minyak. Bagaimana kerajaannya boleh mampu mengatasai masalah ini dan harga minyak kekal dengan harga asal.

Mungkin ada yang mengatakan €1.43 itu bersamaan dengan RM 7.15 dan kita masih rendah. Perbandingan ini tidak boleh di buat sebab gaji pekerja di Jerman tinggi. Sebagai contoh engineer yang baru bekerja di bayar gaji antara €2800 - €3000 sebulan yang bersamaan dengan RM14,000 sebulan.

Persoalan nya bagaimana mereka mampu bertahan tanpa menaikan harga minyak walaupun mereka bukan negara pengeluar minyak. Bukan saja minyak, malah harga semua barang keperluan harian adalah sama seperti harga 2 tahun lepas.

Malaysia negara pengeluar minyak, setiap sen pasaran minyak dunia meningkat, bermakna juga keuntungan buat negara..........
Dipetik dari blog Tuan Kamato

1 comment:

Admin said...

Betul, sehinggakan gaji seorang cleaner office di UK jauh lebih besar dari gaji seorang peguam